7 dagen binnen land - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van elroy linde - WaarBenJij.nu 7 dagen binnen land - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van elroy linde - WaarBenJij.nu

7 dagen binnen land

Door: elroyincostarica

Blijf op de hoogte en volg elroy

25 Februari 2012 | Suriname, Paramaribo

hallo.

zaterdag met eric berend en wendy (ilse kon helaas niet mee wegens werk) vertokken naar matapica laatste stukje was met een bootje door een small riviertje en daarna door het moeras. en zelfs moesten we de boot over een dijk heen duwen dus soort klunen haha. na half uurtje kwamen op een super mooi strand aan met 4 soort van huizen nouja wat hout met golfplaten daken. dat was onze slaapplek. smiddags zijn we stukje verder op gebracht met de boot om tezwemmen. en moesten goed kijken want konden al zeeschildpadden zien. opeens zag wendy er 1. maar hij bleef heel lang boven. dus na vele foto's kwamen we er achter dat het er 2 waren die aanhet paren waren. toen de boot ons kwam halen zijn we nog daar heen gevaren om ze van dichtbij tezien. was echt super vet.

savonds rond 7 de rivier weer op gegaan om kaaimannen te spotten. dat bleek vrij makkelijkl en best veel gezien. zelfs een vast gehouden die de gids gevangen had. op de terug weg nog een slang ook gezien.

savonds rond half 9 over het strand gaan lopen om zeeschildpadden tezoeken. berend had wel een slangentje gevonden nog. maar het duurde uiteindelijk ruim 2 uur voor we er 1 gevonden hadden. helaas ging ze geen eieren leggen en ging ze al weer tergu na zee dus moesten we snel fot's maken. (ja ze zijn sneller dan je denkt)

zondag ochtend nog even half uurtje over het strand gerend. de hond van daar ging gezellig mee. rond 11 weer terug naar paramaribo gegaan. en de rest van de dag beetje gerelaxed.

maandag ben ik gaan werken want konden wendy en berend nog even lekker dagje samen wat doen. samen met eric en rakesh moest ik nog een gier vangen en de spanwijdte opmeten. dus dat was nog best een flinke klus haha. tegen 5 zag ik dat ik gebeld was en gekeken wie het was. het bleek de gids te zijn van de blance marie watervallen. dus heb hem maar terug gebeld. hij belde of ik morgen (dinsdag dus) mee wou op trip naar de raleighvallen voor bijna de helft van de prijs. nouja daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen. savonds nog even met ze 5naar het casino geweest als afsluiter voor wendy en berend.

dinsdag ochtend afscheid genomen van wendy en berend. en om half 9 met 11 andere toeristen vertrokken met een busje. eerst 5 uur over de zelfde weg gereden als naar blance marie. en toen nog ruim 4 uur met de boot. helaas regende het alleen maar. dus weinig gezien alleen 1 boomkip (groene leguaan gespot). daar aangekomen zaten de doodshoofdaapjes al op ons tewachten die worden namelijk gevoerd en ook zaten er heel veel gieren. de plek was echt super mooi. kwart voor 11 de hangmat ingekropen helaas was er een andere groep van stuk of 12 hele grote beetje asocialle negers die de muziek beetje hard hadden staan (harder dan in een nl discotheek) helaas durfde niemand wat tezeggen dus ben na een half uur er heen gelopen om het tezeggen. eerst had ik een flinke discussie gekregen met ze maar uiteindelijk na een kwartien een whiskey van ze gehad en toen hebben ze de muziek toch zachter gezet en kon ik lekker gaan slapen.

woensdag was ik al weer vroeg wakker. dus maar even rond gelopen. tegen half 10 met de hele groep rondleiding gehad over het eiland en kokosnoten geplukt en gegeten. na de lunch met het botje over gevaren om naar de moedervallen tegaan. na een uur lopen kwamen we daar aan was erg mooi maar was meer een hele grote stroomversnelling dan echt een waterval. op terug wegging het regenen en onweren. weer terug bioj de slaapplaats was het droog dus nog even gezwommen. savonds nog een vogelspin gezien.

donderdag rond half 10 vertrokken om de voltzberg te beklimmen. binnen 5 min kwamen we bij een mooie waterval dus even foto's gemaakt en toen 2,5 nog door gelopen in de regen naar het eerste stenen plataeu. toen nog een half uur gelopen en onder weg nog een groepje slingerapen gezien maar we heel ver weg. toen begon de echte klim. dat was nog een uur omhoog klimmen. sommige stukken op handen en voeten. het was namelijk vaak gewoon 300 meter rots vrij stijl omhoog en door de regen erg glad. ben ook nog een keer een meter of 5 naar beneden gegleden. wel mijn knie en hand open gehaald maar niks ernstigs. uiteindelijk was het 2 uur toen we boven kwamen en gelukkkig was het droog geworden. het was echt super mooi. 360 graden alleen maar brocolli (alle boom toppen) en een paar andere bergen. dit was wel een hoogte punt tot nu toe. terug weg zijn er nog 2 mensen uitgegleden maar niks ernstigs. op terug weg nog de bospolitie gezien. een vogeltje zo groot als een spreeuw maar maakt herrie van een ara. dus je hoort ze heel veel maar ziet ze bijna nooit. toen nog even gezwommen bij de waterval, waar een andere vrouw opeens omhoog sprong. ze kreeg namelijk een shock van een sidderaal. dus niemand durfde er meer in dus had ik een prive bad. :)

vrijdag weer de hele reis terug gemaakt en nog even een dorpje bezocht. nu was het wel lekker weer in de boot en zelfs een beetje verbrand.

• 25 Februari 2012 - 08:42

Wendy:

Wow Ellie, Wat een super verhaal weer! Je hebt echt weer veel mee gemaakt. Ben benieuwd naar de foto's van de voltzberg. Maar ik ben weg en je gaat opeens gevaarlijk doen... Vallen van een berg en zwemmen met een sidderaal?? Wel een beetje voorzichtig doen he?
    Nu even een weekendje uitrusten? Dan een weekje werken en volgend weekend weer naar blanche marie? xxx

• 25 Februari 2012 - 10:15

Anne En Johan:

go elroy jij bent weer lekker bezeg geweest ik ben wel jaloers op je hoor al dat moois dat je daar ziet en lekker he een zwembad voor je eigen alleen ha ha kijk maar uit met dat klimmen de med;zorg is daar anders dan hier dus veel plesier gr; johan

• 25 Februari 2012 - 11:03

Anita:

Hoi Elroy, het wordt tijd dat je weer naar huis komt! Je gaat veel te gevaarlijke dingen doen! Geintje, maar doe je wel een beetje voorzichtig.Je hebt weer heel wat meegemaakt. Wel jammer van al die regen. Tot het volgende bericht maar weer. Veel plezier!!!!!! Gr Anita