5 dagen binnenland - Reisverslag uit Apoera, Suriname van elroy linde - WaarBenJij.nu 5 dagen binnenland - Reisverslag uit Apoera, Suriname van elroy linde - WaarBenJij.nu

5 dagen binnenland

Door: elroyincostarica

Blijf op de hoogte en volg elroy

18 Februari 2012 | Suriname, Apoera

maandag ochtend zou half 8 de taxi ons 3 (wendy berend en ik ) komen halen. helaas kwam hij niet opdagen dus moesten we met de bus naar centrum. dus kwamen een kwartier te laat aan waar de gids al stond tewachten om mee tegaan naar brownsberg. onderweg nog even wat gedronken en rond half 11 onder aan de berg. toen moesten we nog een uur de berg oprijden. was erg nat dus slipperig maar chauffeur heeft het goed gedaan. eerst naar de irene val gelopen. onderweg 3 toekans gezien een specht wat agoutis en een groep brulapen met jonge en een groep capucijneapen. bij de waterval gegeten en even met het watergespeeld :)

toen weer terug richting de ingang maar dat was berg opwaardts dus flink zweten want het was lekker warm en zonnig.

toen nog even naar het uitzichtpunt geweest en waar je over het brokopondo stuwmeer heen kijkt.

tegen 7 waren we weer thuis waar de stroom uit was gevallen, en ja dan doet het water het ook niet dus konden niet douche terwijl we best vies waren.

dinsdag rond 6 opgestaan om te kunnen douche. en kwartover 8 werden we in de stad op gehaald voor 4 dagen en 3 nachten het binnenlandd in naar de blanche marie watervallen.eerst uurtje over asfalt weg daarna gingen we een bauxietweg op. (rood zand) sommige stukken werd de flink door elkaar geschut andere stukken scheurde we met 100 km overheen.

onderweg veel toekans en vliegende papegaaien gezien. en nog een agouti, gordeldier en een rolstaart beer die over staken. (helaas zag ik alleen nog maar de staart van de rolstaart beer). en heb ik nog een groepje tamarins gespot (kleine aapjes).

busje voor ons slipte nog weg en draaide 180 graden maar viel dus gelukkig mee. tegen half 8 eindelijk op bestemming. daar gegeten en nog tot in de nacht zitten kletsen met de gidsen.

woensdag rond 9 vertrokken voor een rit van 3 uur naar de blanche marie watervallen. toen ben ik met berend en wendy in de open achterbak gaan staan. dat was wel vet, je moest je wel goed vast houden want hij reed best hard. en soms moesten we weg duiken voor takken. weer veel toekans gezien en 3 groepen tamarins en wat agouti's (ook wel goudhaas genoemd)

bij de watervallen eerst even gelunchend en toen door de stroming via een touw de waterval ingegaan en hem zelf een stuk beklommen. rond half4 weer terug gegaan. onderweg nog een blauwe ara overzien vliegen vlak over detruck dus je kon hem heel goedzien.

donderdag eerst naar de haven geweest en toen naar een oude loods waar wat treinen enzo stonden. wat er ook veel was waren vleermuizen kakkerlakken en ander ongedierte. ook nog een mooie vogelspin gezien. toen nog naar een inheemse dorpje geweest waar we even hebben rond gelopen. was heerlijk weer.

smiddags even gerelaxed en tegen 4 een bootje opgegaan voor een riviertocht helaas begon het keihard te regenen. eerst over een grote rivier en daarna door een smalle zijtak van de rivier. het was echt super mooi maar door de regen geen dieren gezien. bijna op het eind aangekomen vliegen er opeens een paar 100 papegaaien overheen. dus wij er achteraan gegaan. toen ze neerstreken in de bomen bleken het geelwang amazone papegaaien tezijn. en volgens de gids waren het er meer dan 500 en geloof dat wel.

vrijdag rond half 10 wwer vertrokken met de auto voor de trip terug van een uur of 9. onderweg stond er nog een vrachtwagen vast, maar gelukkig kon onze truck er net langs. verder nog wat vogels gezien en weer tamarins (had er niet zo veel verwacht).tegen 6 waren we weer thuis. dus even gegeten en nu maar weer de tas aan het inpakken voor het weekend

• 18 Februari 2012 - 09:14

Anita:

Hoi, weer veel gedaan en veel gezien.
    Ik heb foto's gezien van de waterval van Wendy. Echt heel mooi. Die kakkerlakken en die spin vond Wendy zeker heel leuk ha ha. Veel plezier weer het weekend en hoop snel weer wat te horen, dat is echt leuk. Het is thuis wel erg stil hoor drie maanden is best wel lang !!!!

Groetjes van Anita

• 18 Februari 2012 - 09:36

Anne En Johan:

dat is dus weer een avontuurlijk weekje geweest ik benijd je wel hoor
    noch veel plesier daar en de gr;van ons johan

• 19 Februari 2012 - 09:44

Petra Van Houten:

he elroy, wat een belevenissen allemaal. hier is alles nog steeds erg saai en geen veranderingen, dus lees jou stukjes heeel graag!

• 22 Februari 2012 - 14:25

Wendy:

Brownsberg en BlancheMarie vallen waren echt super! xxx