en weer een week omgegaan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van elroy linde - WaarBenJij.nu en weer een week omgegaan - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van elroy linde - WaarBenJij.nu

en weer een week omgegaan

Door: elroyincostarica

Blijf op de hoogte en volg elroy

21 Maart 2012 | Suriname, Paramaribo

dinsdag: in de ochtend gerend en daarna vrij lang met de fotos bezig geweest. voelde mijn nog steeds niet super goed dus weinig gedaan en veel geslapen deze dag.

woensdag ochtend wou ik met de fiets naar het werk maar mijn voor band was helemaal scheef dus maar reserve fiets gepakt. eerst samen met eric de roofdierenafdeling gedaan. daarna nog een hok helemaal opgeknapt met nieuwe takken enzo voor roofvogels. smiddags mijn fiets weg gebracht, maar viel gelukkig mee hoefde alleen even 2 schroeven aangedraaid teworden.

donderdag weer eerst de roofdieren gedaan. en daarna het hok waar de rolstaartbeer zit helemaal leeg gehaald en tussen wand en het hok ernaast ook leeg gehaald en klaar gemaakt voor roofvogles (want er moeten wat dieren worden over gezet).
savonds waren eric en ilse in de stad eten met een jongen van stichting unu pikin daar had ik geen zin in dus heerlijk avond alleen gezeten en 2 films gekeken.

vrijdag eerst de roofdiereafdeling weer gedaan, daarna rolstaartbeer gevangen en in een reisbbox gestopt tijdelijk. toen de aka (roofvogel) overgezet naar het oude rolstaartbeer verblijf. en toen 4 bril uilen overgezet naar het oude aka verblijf. toen moest het oude briluilen verblijf nog verbouwd worden voor de rolstaart beer, dus met eric samen flink aan gewerkt. hij was helaas niet helemaal af eind van de dag maar de rolstaart beer kon er wel in. toen nog een biertje gehad van de directeur. savonds met ilse eric tomas maike en lisa spelletjes avond gehouden. en rond half 1 gaan slapen.

zaterdag redelijk uitgeslapen. en helaas regende het dus sochtends niks bijzonders gedaan. rond half 1 met eric naar de stad gegaan want hij moest nog kado kopen voor ilse. rond half 3 weer terug. toen 2 uur met eric tomas maike en lisa gerummikubt.(ja met ze 5) dus bijna elke keer bleef wel iemand zitten die nog niks had neergelegt.rond 9 met eric ilse en tomas naar chinese winkel gelopen om filly (surinaamse jonge van het voetbal) optehalen om daarna met ze 5 naar zsa zsa zu tegaan.

kwart voor 10 daar. eerst ander half uur gebolwd ja 2 keer gewonnen :) 131 en 161. daarna nog tijdje gepoold en ge airhockeyd daar helaas niet mee gewonnen haha. rond half 1 naar beneden gegaan naar de discotheek. hij was nog bijna leeg maar gelukkig werd het snel drukker.ik denk 60 % nl dames 15% nl jongens en 25 % surinamers. (dus nog meer nl dan in nl discotheken) was wel erg gezellig en later op de avond kawamen er wat meer surinamers.rond 5 uur weer thuis. deze hele avond heeft mijn maar 25 euro gekost. (dus taxi heen en terug best een eind, bowlen andere spellen, entree disco, en flink wat bier) ik zeg dat moeten we nog een keer doen :)

zondag rond 12 pas uit mijn coma ontwaakt.verder weinig gedaan alleen rond half 6 nog naar het centrum gefietst om de trip naar galibi van morgen tebetalen. savonds nog met ilse tomas maike en lisa gemonopoleyd. helaas wel verloren.

maandag half 7 wakker en kwart over 8 met 7 andere toeristen vanuit het centrum vertrokken. onderweg nog gestopt voor bakje thee en koffie, en half 1 aangekomen bij albina waar we rond kwart over 1 de boot hebben genomen naar galibi.na ruim een uur varen waren we in galibi (we waren vrij nat geworden door het opspattende water)

toen ben ik meteen naar galibi zoo gelopen. er stonden stuk of 5 dramatisch kleine hokjes met wat dieren.dus uurtje beetje bij die dieren gezeten (ze waren allemaal wel heel erg tam) later kwamen er nog 2 mannen van de tour kijken en toen kwamen er opeens 3 doodshoofdsaaapjes en 2 neusberen op je zitten. dat was natuurlijk wel erg leuk. opeens kwam er een indiaan aan lopen die de eigenaar bleek te zijn. dus ik wou even met hem praten en advies geven want die capibara was vrij mager. dat kon hij niet waarderen. dus gingen we maar weg, maar hou wou nog wel entree geld hebben dus dat maar gegeven.

rond half 5 rondleiding gekregen door het dorp en toen we weer langs de mini zoo liepen riep die man mijn. dus ben er toch maar even heen gegaan. hij ging ich helemaal verontschuldigen en uitleggen dat hij niet zo vrolijk was. dus tijdje met hem gekletst.nu liep die capibara gewoon los en als een hondje achter hem aan.

7 uur gegetenen half 8 weer met de boot vertrokken voor de zeeschildpadden. de eerste die de gids zag was nog bezig met een plek zoeken dus die hebben we met rust gelaten. 2de spoor was de schildpad al weer terug het water in. derde spoor was wel goed en dus zijn we het spoor gaan volgen. deze was al vrij ver met de kuil graven en konden dus heel mooi zien hoe dat in ze werk gaat. mooie fotos van de eieren kunnen maken. op nog geen 10 meter afstand zaten er 3 bij elkaar dus ook even ij die 2 wezen kijken. en gezien hoe ze de kuil weer dicht maken en hoe ze terug naar zee gaan. op terug weg nog 2 zien paren in het water.

dinsdag ochtend om 8 uur nog met de eigenaar afgesproken van de mini zoo. dus nog even een uurtje gekletst en vogelspin en anaconda vast gehouden. hij vroeg of ik hem niet kon komen helpen voor een tijd want hij red het niet alleen. je zag wel echt dat hij een hart voor dieren heeft hoe hij er mee omging en bijna alle dieren (op de ocelot na) mogen elke dag loslopen dus de kooitjs zijn dan al wat minder erg.

rond 9 uur nog even bij een schooltje geweest en toen overgevaren naar frans gyana.nouja een provincie van frankrijk en zo ziet het er ook echt oud. alleen maar europese autos mooie wegen en huizen. prijzen staan in euros en de prijzen zijn ook europees. hebben daar een drankje gedaan en koste 3 euro voor een cola. kwart voor 6 was ik weer thuis toen ik 15 min gedoucht en omgekleed en toen snel met ilse eric en tomas naar de zoo gfietst.

want gingen daar dieren spotten met rakesh. om 7 uur half uurtje op plek gezeten waar vaak briluilen vliegen. helaas nu niet. daarna ruim uur rond gelopen. 2 luiaards gezien 2 boomkikkers en een opossum dus dat is echt super vet.

daarna half uurtje gekaart en toen nog een rondje gelopen. nog 2 luiaards gezien en een grote nachtzwaluw en wat grond zwaluwen.
rond 12 weer thuis en gaan slapen.

vanochtend even gerend

P.S als je dit verhaal gelezen heb laat dan ook een leuk berichtje achter ofzo. want geloof dat mensen wel lezen maar niks terug sturen

• 21 Maart 2012 - 15:39

Pieter:

Ik haat Capibara's! Die grondzwaluw is een verzonnen naam voor een nachtzwaluw, waar je meerdere soorten van kunt zien. Pauraque is wel een soort nachtzwaluw die meer op de grond zit in de nacht, vaak op paden te zien. De andere soorten vliegen over het algemeen meer. Heb je foto's?

• 21 Maart 2012 - 15:50

Elroy Van Der Linde:

ja was die zwaluw die veel op de weg zit ja.

capibara's zijn vet.

heb wel wat foto's maar moet nog kijken of ze gelukt zijn

• 21 Maart 2012 - 16:06

Wendy:

Hier een reactie terug vanuit Lapland! Leuk verhaal weer. Je doet echt veel leuke dingen. Zo te lezen zijn de nieuwe huisgenoten ook erg gezellig. En bowlen... 161... uitslover! Haha xxxx

• 21 Maart 2012 - 16:07

Anita:

Hoi Elroy, lang verhaal weer.
    Het gaat nu toch wel snel he? Ik heb ook vette foto's van Wendy en Berend gekregen van de Husky tocht. Dat is ook wel wat voor jouw ha ha. Je durft wel tegen de eigenaar van de dierentuin. Maar ja je had dus wel gelijk anders had hij niet gevraagd of je hem kwam helpen. Veel plezier maar weer. Gr van Anita

• 21 Maart 2012 - 20:29

Paul Dragt:

Ik lees het met veel plezier en kijk je foto's ook met enige regelmaat....hier is alles goed, eindelijk lente....
    Groeten Paul

• 22 Maart 2012 - 13:20

Anne En Johan:

dag elroy het gaat je wel goed af daar alweer heel wat meegemaakt ik lees alles met veel genoegen dus lekker genieten daar gr;johan

• 23 Maart 2012 - 12:58

Suzanne:

Hey, weer een leuk verhaal, hopen dat ik ook veel zie daar wanneer ik er ben. Nog 3 weken en dan alweer naar huis, je zal het wel gaan missen.