weer een drukke ander halve week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van elroy linde - WaarBenJij.nu weer een drukke ander halve week - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van elroy linde - WaarBenJij.nu

weer een drukke ander halve week

Door: elroyincostarica

Blijf op de hoogte en volg elroy

12 Maart 2012 | Suriname, Paramaribo

vrijdag middag zijn ilse eric en ik opgehaald door een collega en zijn broer om met ze 5 het binnenland in tegaan.

zo een 5 uurgereden en rond 10 uur aangekomen in alfonsdorp in tibiti waar we ons hangmat konnen hangen en overnachten.

zaterdag al weer om 6 uur vertrokken onderweg 2 ara's gezien die stil zaten (eerste keer normaal vliegen ze steeds).en nog 2 agouti's gezien. half 11 bij blanch marie watervallen aangekomen (ja klopt ben ik al met wendy en berend ook geweest) daar nog doodshoofdaapjes geien en toen heerlijk gezwommen in de waterval. de stroming was stuk harder dan vorige keer. op weg naar de auto nog een hele mooie knalgroene slang gezien. toen richting apoera gereden bij een hele slechte brug moesten we uitstappen om de chauffeur aanwijzingen tegeven toen ik en eric tegelijk reuze otters hoorde (die in de zoo doet het namelijk de hele dag)
dus gaan kijken in de rivier eerst 2 gezien en later nog 5 dus dat was echt geweldig. later spotte ilse nog een 3teen luiaard. in apoera aangekomen mochten we onze hangmat ophangen bij vrienden van nasier (onze collega).

zondag naar de over buren geweest (was ook weer familie ofzo) want hun achtertuin liep uit op de rivier. eerst 200 meter door een swamp maar daarna heerlijk met nog 3 kids gezwommen. want het was echt super lekker weer. smiddags weer gezwommen en gerelaxed. eind van de middag nog met ze 3 ruim 3 uur gelopen om dieren te zoeken. helaas niks bijzonders gezien.

savonds kregen we buffel te eten. tot ik opeens bedacht dat er helemaal geen buffels leven hier. blijkbaar noemen ze tapirs hier buffels dus dat was minder. ik eet liever geen dieren die ik nog nooit in het wild gezien heb (wat betekend dat er waarschijnlijk niet zo).

maandag weer door de achtertuin gelopen naar het water want gingen een boottocht maken. er was nu zoveel water dat de boomstammen onderwater lagen in de zamp dat het nogal lastig was om er tekomen. eerst over de grote rivier toen een kleine zijtak in. na een uur of 2 varen kwamen bij iets wat op een nl grasveld leek. alleen deze stond onder water. dus de bootsman heeft ons er helemaal door heen moeten duwen. even een eilandje opgeweest en toen weer verder gevaren. rond 2 weer aangemeerd daar heerlijk gezzwommen en gekaard. rond 5 weer in apoera. veel vogels gezien maar verder geen nieuwe diersoorten.

savonds nog een vogelspin gezien.

dinsdag weer met de boot vertrokken eerst naar een indianen dorpje (waar ik ook al een keer geweest was. en toen flink stuk gevaren om in gyana aan temeren. eerst bij een stuk wat was afgegraven en heel mooi wit zand was, daarna nog naar dorpje geweest. daar rondje gelopen. (heel raar dat ze opeens engels spreken). nog even langs een kreek geweest en toen nog even gezwommen in de rivier. was weer super lekker weer hele dag. op de terug weg begon het opeens keihard teregenen en waren binnen paar minuten doorweekt. dus nog maar even bij een zandbank gestopt om daar nog even tezwemmen en warm teworden.

woensdag weer vertrokken richting paramaribo. nouja dat was de planning we liepen echter wat vertraging op. die broer roland zou in apoera blijven voor werk maar zijn zoon in paramaribo was het er niet mee eens dus ging hij toch maar mee terug tot zijn baas boos aan kwam rennen. na een flinke discussie waar wij niks van begrepen ging hij toch mee terug. terug eg nog even gestopt weer bij alfons dorp. rond half 8 weer thuis. (hele dag regen gehad)

donderdag ochtend heerlijk in het zonnentje gezeten en rond 12 met ilse eric en tomas (huisgenoot) naar lonneke gegaan (oude huisgenoot) daar paar biertjes gedronken en rond half 3 wat gekleurd poeder en verf gekocht want was een nationale feestdag waar bij dat hoort. we waren de winkel nog niet uit of iedereen zat natuurlijk onder. dus maar met een busje naar het centrum gegaan met ze 5. daar aangekomen had niemand van die kleuren. dus we liepen lekker voor lul. eerst maar biertje gedaan aan de waterkant en toen door gelopen naar onafhankelijkheidsplein want daar was pinkribon voor borst kanker. alle filmploegen gingen ons filmen en veel bezoekers wilde ook met ons op de foto we waren een waren atractie. rond 5 nog even gegeten bij de waterkan t en toen maar met taxi naar het flamboyant park gegaan waar ze wel het indiaase phagwa zouden vieren. daar aangekomen was het al vet druk en veel mensen flink onder de gekleurde verf en poeder. maar denk dat toch 60 procent blank was haha. daar super gezellig avond gehad. beetje gekletst met mensen en ingekleurd. ook stonden er 4 zwembadjes met water. nouja je begrijp al dat we daar al snel inlagen. rond 8 uur werd het water weggehaald en ging iedereen de tent in voor de muziek. rond 11 maar weer naar huis gegaan. kleren kan je alleen nog maar weggooien maar was echt super vet. en na 2 keer wassen waren mijn haren nog roze met groen.

vrijdag zou ik tussen half 8 en 8 opgehaald worden voor een trip. de gids smsde dat het iets later werd. dus uiteindelijk half 9 werd ik opgehaald. de trip was alleen maar met 2 dames van 21 en 24 en de gids van 24 dus ik was de oudtse haha.eerst nog even een band vervangen bij de garage en toen echt vertrokken. in de auto veel regen. maar om half 3 bij atjoni waar we op de boot stapte werd het droog. moesten nog 4 uur varen met een soort ov bootje. hij stopte bij elk dorpje om mensen en spullen uit te laden. bij apiapaati aangekomen bleek het een klein eilandje te zijn met 4 kleine vakantie hutjes en 1 familie die er woont. (dorp ligt aan de overkant)

zaterdag ochtend regende het erg hard dus programma was omgedraaid en gingen vandaag naar het dorp. gelukkig was het heerlijk weer geworden de rest van de dag. binnen 5 min varen waren we in het dorp waar fred (de gids) is opgegroeid. dus daar beetje rond gelopen. op terug weg nog bij een soort waterval gezwommen. (begin van de surinamer rivier) en daar samen met dorret nog de hele rivier over gezwommen. was vrij sterke stromming maar zij zit o waterpolo en ik heb natuurlijk ook altijd op zwemmen gezeten dus ging goed (maar was niet ongevaarlijk)

smiddag beetje op het eiland gerelaxed en gevoetbald en gevolleybald met de kids van het dorp. na het avond eten nog uurtje gevaren om kaaimannen te spotten helaas maar 1tje gezzien van ver weg want hij dook onder.

zondag ochtend kwam er een boot die mijn fles borgoe kwam brengen die had ik namelijk vrijdag in de boot laten liggen dus we hadden 2 dagen geen drank haha. daarna optijd vertrokken met de boot naar het dorp om vanaf daar de ananasberg te beklimmen. eerst ruim een uur door het bos en toen nog 20 min vrij stijl omhoog over rotsen (net als voltsberg alleen minder stijl) en het was droog dus liepen vrij makkelijk om hoog. daar uurtje gezeten en van het uitzicht genoten. en toen weer terug gelopen en nog een vogelspin gezien. in de middag ben ik op bed gaan liggen voelde mijn al hele dag slecht. waarschijnlijk zonnensteek. (denk dat de regen tijd over is, het is namelijk echt bloed heet en zweet al als je ademt) gelukkig ging het na een uurtje weer wat beter dus nog even gezzwommen. en nog even met charlotte gevist. helaas niks gevangen maar heerlijk aan de rivier gezeten.

maandag om 7 uur al weer vertrokken met de boot naar atjoni. omdat het met de stroom mee was waren we er in 3 uurtjes. daarna weer in de auto gestap en nog een veelvraat zien oversteken (moet dit nog even opzoeken voor de zekerheid maar denk het wel) toen nog even naar de dam geweest van het stuwmeer (brkopondo) en bij het meer gelunchend. rond half 4 weer in paramaribo

• 12 Maart 2012 - 20:26

Pieter:

Veelvraat wordt m niet jongen, iets te zuidelijk (noordelijk noord-Amerika en Rusland e.d). Geen Tayra? Gaaf die Reuzenotters, foto's?

• 12 Maart 2012 - 20:32

Elroy Van Der Linde:

eey pieter je hebt gelijk die naam zij de gids ja.

ik kwam thuis en toen dacht eric veelvraat en ik had zoiets van dat kan wel kloppen. maar is er geen andere naam van? ik had er nog nooit van gehoord. ja heb redelijk tot goede fotos van die reuze otters en ilse heeft ze met geluid en al op film echt super vet

• 13 Maart 2012 - 05:50

Wendy:

Wow El,

Je hebt echt weer veel gedaan zeg! En echt leuk dat je nu wel de otters hebt gezien. Ik word echt jaloers als ik al je verhalen lees hoor. Je doet echt zo veel leuke dingen. Nou geniet ervan! Wij wachten weer op het volgende avontuurlijke verslag. xxx

• 13 Maart 2012 - 07:45

Anne En Johan:

go jo wat een verhaal zeg wat jij al niet meemaakt .dat is vantasties als je je ogen dicht doet en aan je verhaal denkt is het net alsof je er zelf bij bent.ik zeg nogmaals geniet er fijn van gr;johan

• 14 Maart 2012 - 09:46

Anita:

Hoi Elroy, wat heb je weer veel gedaan! En wat leuk van die otters.
    Ik heb ook de foto's op facebook gezien. Mooie foto's. En wat een gek feest was dat zeg. Nog vier weken en dan zit het er weer op. Geniet er nog maar van. Gr Anita